Σάββατο 12 Απριλίου 2014

Άρθρο για την εμπορική χρήση των μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων


Νέα εποχή στη διακίνηση βιβλίων
Η Amazon ανακοίνωσε πως θα χρησιμοποιεί «ελικοπτεράκια» για μεταφορά δεμάτων
Του Κώστα Δεληγιάννη
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr/)
Ξεκίνησαν από απλά παιχνίδια, την τελευταία 15ετία χρησιμοποιούνται από τον στρατό πολλών χωρών, και πολύ πιο πρόσφατα άρχισαν να αναλαμβάνουν δράση στη γεωργία, το εμπόριο, την επιθεώρηση κατασκευών, ακόμη και την κινηματογραφική βιομηχανία.
Ο λόγος για τα μικρά UAV (Unmanned Aerial Vehicles, μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα), γνωστά και σαν drones, τα οποία μοιάζουν με μικρογραφίες αεροπλάνων ή ελικοπτέρων και πετούν με αυτονομία δεκάδων χιλιομέτρων.
Τα UAV ήρθαν στην επικαιρότητα πριν από δέκα ημέρες, όταν ο ιδρυτής της Amazon Jeff Bezos αποκάλυψε ότι η εταιρεία του αναπτύσσει ένα ιπτάμενο μηχάνημα που σε μια πενταετία θα κάνει μεταφορές δεμάτων στις ΗΠΑ. Παρόλο που λίγο αργότερα και οι UPS με την DHL ανακοίνωσαν πως εξετάζουν ένα ανάλογο σενάριο, αρκετά τέτοια οχήματα χρησιμοποιούνται ήδη σε εμπορικές εφαρμογές, και περισσότερα βρίσκονται στα σκαριά, τα οποία προβλέπεται να κάνουν την παρθενική τους πτήση αρκετά πριν τα drone των τριών εταιρειών. Εξάλλου, παρά την τεράστια δημοσιότητα που προσέλκυσε το σχέδιο του Bezos, η αυστραλέζικη start-up Flirtey είχε γνωστοποιήσει ήδη από τον Οκτώβριο πως, από τον επόμενο Μάιο, τα UAV της θα ξεκινήσουν τις διανομές φοιτητικών συγγραμμάτων, για λογαριασμό της Zookal. Ενας σημαντικός λόγος για τα πιο άμεσα πλάνα της Flirtey είναι ότι, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, η Αυστραλία έχει δημιουργήσει κανονισμούς πτήσης για τα εμπορικά drone. Το ίδιο ισχύει και για τη Βρετανία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Ετσι, υπολογίζεται ότι μόνο στη «Γηραιά Ηπειρο» πετούν σήμερα περίπου 1.000 UAV.
Αυτά τα drone χρησιμοποιούνται κατ’ αρχάς σε ελέγχους μεγάλων κατασκευών: η γερμανική Schiebel κατασκευάζει UAV για τον έλεγχο γεφυρών, αιολικών πάρκων και ηλεκτρικών δικτύων. Επίσης, αξιοποιούνται στις επιθεωρήσεις εξεδρών άντλησης πετρελαίου ή φυσικού αερίου – έναν τομέα που ειδικεύεται η Cyberhawk από τη Βρετανία, το 50% των πελατών της οποίας είναι ενεργειακοί κολοσσοί, σαν τη Shell και την Total. Με τα μοντέλα της Cyberhawk, μια επιθεώρηση διαρκεί πολύ λιγότερο, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα. Τα ίδια οφέλη έχουν τα drone και στη γεωργία, με ιδιοκτήτες μεγάλων εκτάσεων στην Ευρώπη και τη Βραζιλία να τα χρησιμοποιούν ήδη για να παρακολουθούν τις καλλιέργειες.
Αν και ο αγροτικός τομέας θεωρείται από τους σημαντικότερους, με αρκετά νέα μοντέλα να αναπτύσσονται ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό, στη Βρετανία ανάλογα οχήματα έχουν αρχίσει να επιστρατεύουν τα τηλεοπτικά στούντιο, για τις εναέριες λήψεις στις παραγωγές τους. Επίσης, παρόλο που κανονικά απαγορεύεται, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού είναι «κοινό μυστικό», σύμφωνα με τους New York Times, πως τα στούντιο του Χόλιγουντ καταφεύγουν στα drone για να αποφύγουν τη χρήση ελικοπτέρων.
Ενδεχομένως τα drone να γίνουν και επίσημα μέρος του εξοπλισμού του Χόλιγουντ από το 2015, όταν η αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) ξεκινήσει να εκδίδει τις πρώτες εμπορικές άδειες, όπως έχει ανακοινώσει. Εναν χρόνο αργότερα, αναμένονται και οι πρώτες άδειες με ισχύ σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. από τον EASA. Καθώς το κόστος των μικρών UAV μειώνεται συνεχώς, με τα μοντέλα π.χ. της Cyberhawk στα 10.000 ευρώ, αναλυτές προβλέπουν πως με αυτή την εξέλιξη οι παραγγελίες θα εκτιναχθούν στα 11 δισ. δολάρια μέχρι το 2025, δημιουργώντας 100.000 νέες θέσεις εργασίας. Εκθεση της Κομισιόν υποστηρίζει πως τα UAV θα δημιουργήσουν μια καινούργια αγορά, όπως με το iPad της Apple «γεννήθηκαν» νέες διαδικτυακές υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο αυτής της αγοράς, τα drone αναμένεται να «πυκνώσουν» την παρουσία τους και σε αστικά κέντρα, χωρίς βέβαια ο ουρανός των πόλεων να κατακλυστεί από τη μια μέρα στην άλλη. Για λόγους ασφάλειας, οι πρώτες εφαρμογές για κατοικημένες περιοχές εκτιμάται πως θα είναι αεροπλανάκια ή ελικοπτεράκια που τηλεκατευθύνονται από ανθρώπινο χειριστή. Επομένως, τα σχέδια των Amazon, UPS και DHL πηγαίνουν ακόμη παραπέρα, αφού τα... κούριερ θα πετούν αυτόνομα, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουν εξελιγμένους αισθητήρες και «ευφυΐα», ώστε να αποφεύγουν τα εμπόδια.
Με δεδομένο ότι οι εν λόγω τεχνολογίες σήμερα κάθε άλλο παρά τελειοποιημένες είναι, η ειδική στα UAV από το MIT Mary Cummings δηλώνει στο δίκτυο CNBC πως ο χρονικός ορίζοντας της πενταετίας είναι υπεραισιόδοξος. Παράλληλα όμως, προσθέτει, οι επενδύσεις τριών τόσο μεγάλων εταιρειών θα επιταχύνουν τις εξελίξεις.
Στη δημοσιογραφία
Εχοντας κιόλας φτάσει στην τρίτη «γενιά» μη επανδρωμένων ελικοπτέρων, η κινεζική XAircraft έχει αναπτύξει μια παραλλαγή του μοντέλου της X650 V8 ειδικά για ειδησεογραφικά πρακτορεία. Το X650 V8 είναι τηλεχειριζόμενο, κοστίζει 3.000 δολάρια και είναι εφοδιασμένο με κάμερα η οποία μεταδίδει βίντεο απευθείας στο «κέντρο ελέγχου» του UAV στο έδαφος. Ετσι, ο κατασκευαστής του θεωρεί πως είναι ιδανικό για την απευθείας κάλυψη σημαντικών γεγονότων.
Το X650 V8 χρησιμοποιείται ήδη στην Αυστραλία από το τοπικό παράρτημα της XAircraft, το οποίο είναι παράλληλα ανταποκριτής του κινεζικού καναλιού Phoenix TV. Επίσης, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής του παραρτήματος στην ηλεκτρονική έκδοση του ABC, αρκετοί αυστραλέζικοι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για να αγοράσουν το μικρό ελικόπτερο για τον ίδιο σκοπό.
Οι εναέριες λήψεις βίντεο ή φωτογραφιών με ασφάλεια, χαμηλό κόστος και σε μικρό χρόνο είναι τόσο σημαντικά πλεονεκτήματα που θεωρείται ότι αργά ή γρήγορα θα διαδοθεί η «δημοσιογραφία των drone» («drone journalism»), όπως περιγράφεται διεθνώς. Για τη μελέτη αυτής της νέας τάσης, έχουν δημιουργηθεί δύο εργαστήρια στα αμερικανικά πανεπιστήμια της Nebraska και του Missouri, ενώ στα τέλη της περασμένης χρονιάς διοργανώθηκε ένα συνέδριο από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και το Ινστιτούτο του Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας.