Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Άρθρο των New York Times για το μπουρλότο με βενζίνη από Μαδούρο


Μπουρλότο με βενζίνη από Μαδούρο
WILLIAM NEUMAN / THE NEW YORK TIMES
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr/)
Η Βενεζουέλα έχει τη φθηνότερη βενζίνη του κόσμου, με την τιμή του πολύτιμου καυσίμου να παραμένει «κολλημένη» στα έξι σεντς το γαλόνι. Συχνά οι οδηγοί γεμίζουν το ρεζερβουάρ πληρώνοντας λιγότερο από ένα δολάριο και αφήνοντας πολύ μεγαλύτερο φιλοδώρημα στον υπάλληλο του πρατηρίου.
Καθώς η χώρα τους διαθέτει τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου στον κόσμο, πολλοί κάτοικοι της Βενεζουέλας θεωρούν τη φθηνή βενζίνη αναφαίρετο δικαίωμα του πολίτη, απομεινάρι των ημερών της οικονομικής ακμής. Η ψευδαίσθηση του ανεξάντλητου πλούτου, όπου κάθε πολίτης μπορεί να βάζει σχεδόν δωρεάν όση βενζίνη επιθυμεί, πλέον δοκιμάζεται από τη σκληρή πραγματικότητα. O πρόεδρος Νικολά Μαδούρο εκστόμισε πρόσφατα το αδιανόητο: «Είναι καιρός να αυξήσουμε την τιμή της βενζίνης».
Επί του παρόντος, βέβαια, ο Μαδούρο δεν έχει κάνει γνωστό «πόσο» προτίθεται να την αυξήσει καθώς παραμένει «παγωμένη» επί 15 χρόνια, αλλά είναι σαφές πως κάτι πρέπει να γίνει. Σύμφωνα με υπολογισμούς, η κυβέρνηση «χαρίζει» ετησίως περίπου 30 δισ. δολάρια σε βενζίνη, πετρέλαιο και άλλα καύσιμα. Πρόκειται για μεγάλη απώλεια εσόδων σε μια στιγμή που το έλλειμμα είναι τεράστιο και η κυβέρνηση αναγκάζεται να «κόψει» χρήμα. Η κρατική εταιρεία πετρελαίου δανείζεται εκατομμύρια δολάρια από την κεντρική τράπεζα προκειμένου να παραμείνει σε λειτουργία, ενώ η χώρα μαστίζεται από χρόνιες ελλείψεις βασικών αγαθών, και τη χρονιά που πέρασε ο πληθωρισμός έφθασε στο 56%.
Ωστόσο, η αύξηση της τιμής της βενζίνης είναι πολιτικώς παρακινδυνευμένη ιδιαίτερα για έναν πρόεδρο σαν τον Μαδούρο, ο οποίος κατέβαλε υπεράνθρωπες προσπάθειες προκειμένου να τύχει λαϊκής αποδοχής την πρώτη του χρονιά στην προεδρία. Δεν είναι λίγοι που τον θεωρούν «σκιά» του χαρισματικού προκατόχου του, Ούγκο Τσάβες. Διά της βίας κατάφερε να εκλεγεί αντικαταστάτης του Τσάβες και δεν είναι λίγοι οι οπαδοί του αποβιώσαντος προέδρου που λένε ότι ψήφισαν Μαδούρο μόνο ως ένδειξη πίστης στον αγαπημένο τους ηγέτη.
Ακόμα, όμως, και ο ίδιος ο Τσάβες δεν τόλμησε να αυξήσει την τιμή της βενζίνης, εν μέρει διότι πολλοί είναι αυτοί που συνδέουν την αύξηση της τιμής του καυσίμου το 1989 με τις ημέρες ταραχών, βίας και χάους που ακολούθησαν, ημέρες κατά τις οποίες εκατοντάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. «Το γεγονός ότι η κυβέρνηση καταλήγει να λάβει ένα τέτοιο μέτρο, στην πραγματικότητα μαρτυρεί πόσο άσχημη πρέπει να είναι η κατάσταση», εξηγεί ο Ξαβιέ Κοράλες, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Κολέγιο Αμχερστ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τα τεράστια αποθέματα πετρελαίου που διαθέτει η Βενεζουέλα, εξαναγκάστηκε να εισαγάγει δεκάδες χιλιάδες βαρέλια βενζίνης ημερησίως από τις ΗΠΑ την τελευταία διετία λόγω προβλημάτων στα διυλιστήρια. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, η κυβέρνηση της Βενεζουέλας κατέβαλε τιμές αγοράς προκειμένου να εισαγάγει καύσιμο το οποίο διένειμε σχεδόν δωρεάν.
Παρότι πρόκειται για μια σοσιαλιστική κυβέρνηση, από αυτό το παράδοξο βοήθημα επωφελούνται κατά μείζονα λόγο οι εύποροι και η μεσαία τάξη που κάνουν συχνότερα χρήση αυτοκινήτου, ενώ οι φτωχότεροι επωφελούνται από το χαμηλό κόστος των εισιτηρίων στα μέσα μεταφοράς.