Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

Ένα ενδιαφέρον άρθρο για τις τοξικές ίντριγκες στα μπαλέτα Μπολσόι


Τοξικές ίντριγκες στα Μπολσόι
Ο παντοδύναμος καλλιτεχνικός διευθυντής, ο δυσαρεστημένος σολίστ, η σημαδεμένη εικόνα των διάσημων μπαλέτων
Της Σάντρας Βούλγαρη
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr/)
Σε έξι χρόνια κράτηση σε φυλακή υψίστης ασφαλείας της Ρωσίας καταδικάστηκε πριν από λίγες ημέρες ο 29χρονος σολίστ των Μπαλέτων Μπολσόι, Πάβελ Ντμιτριτσένκο, ο οποίος τελικά κρίθηκε ένοχος για την οργάνωση της επίθεσης με βιτριόλι κατά του καλλιτεχνικού διευθυντή της ομάδας, Σεργκέι Φιλίν, τον περασμένο Ιανουάριο. Μια υπόθεση που έχει συνταράξει τον καλλιτεχνικό κόσμο αποκαλύπτοντας το σκοτεινό πρόσωπο του κλασικού χορού.
Θα μπορούσε να ήταν μια από τις θεαματικές παραγωγές των Μπολσόι, γεμάτη ίντριγκα και εντυπωσιασμούς, από αυτές στις οποίες ο Πάβελ Ντμιτριτσένκο έτσι κι αλλιώς διακρινόταν (του πήγαιναν οι ρόλοι του κακού...), κι όμως το δράμα που ξετυλίχτηκε ήταν ένας από τους χειρότερους εφιάλτες, ένας αληθινός «μακάβριος χορός» που κλόνισε μια από τις σημαντικότερες και ιστορικές ομάδες μπαλέτου στον κόσμο. Μέχρι πού μπορεί να φτάσει η ζήλια ενός ανικανοποίητου χορευτή;
Δεχόταν απειλές πολύ καιρό πριν
Ηταν μια ήσυχη λευκή νύχτα του Ιανουαρίου στη Μόσχα, όταν ο Σεργκέι Φιλίν, ένας μεσήλικας άνδρας με νεανική εμφάνιση, γυρνούσε σπίτι του. Δύο χρόνια μετρούσε ως καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπολσόι, κι αν και δεν ακολουθούσε την αυταρχική στρατηγική του φημισμένου αρχηγού του συγκροτήματος, προκατόχου του, Γιούρι Γκριγκορόβιτς, στα χέρια του βρίσκονταν οι τύχες διακοσίων χορευτών ή και περισσότερων, σ’ έναν χώρο που -όπως έχει γίνει γνωστό- προάγονται και επομένως μπορούν να αυξήσουν τον μισθό τους οι χορευτές κυρίως μέσω των δημοσίων σχέσεων. Ο Φιλίν για αρκετό καιρό πριν από την επίθεση εναντίον του λάμβανε απειλές μέσα από το mail του και μέσα από μηνύματα και κλήσεις στο κινητό του. Δυστυχώς δεν είχε δώσει την πρέπουσα σημασία, παρόλο που οι απειλές, τα σκάνδαλα, οι ίντριγκες στους κόλπους των Μπολσόι ήταν ένα σταθερό φαινόμενο από την ίδρυσή τους την εποχή των τσάρων έως την πρόσφατη αποκάλυψη των εταιρειών πορνείας με χορεύτριες της ομάδας και υψηλό κύκλο πελατών.
Μόλις είχε παρκάρει το αυτοκίνητό του ο Σεργκέι Φιλίν εκείνο το βράδυ, όταν άκουσε κάποιον να τον χαιρετάει και αμέσως μετά είδε έναν άνδρα να ρίχνει στο πρόσωπό του το περιεχόμενο ενός γυάλινου δοχείου. Η όρασή του, όπως διηγήθηκε αργότερα στη δίκη που έγινε, χάθηκε και ένιωσε ένα έντονο κάψιμο που προσπάθησε να ανακουφίσει ρίχνοντας στα μάτια και στο πρόσωπο χούφτες από χιόνι. «Πίστευα πως πέθαινα», είπε και πρόσθεσε πως «δεν θέλω να συζητήσω τον εφιάλτη που ακολούθησε: όταν η γυναίκα μου και οι συγγενείς μου με είδαν, μπορούσα μόνο να ακούσω το κλάμα τους και κατάλαβα ότι αυτό που έβλεπαν στο πρόσωπό μου ήταν φρικιαστικό»...
Το χρήμα είναι σήμερα ο πρωταγωνιστής του δράματος
«Ο,τι συμβαίνει στο θέατρο καθρεφτίζει όσα συμβαίνουν στους δρόμους της Ρωσίας», είπαν πολλοί χορευτές, δάσκαλοι και υπάλληλοι των Μπολσόι στους μήνες που ακολούθησαν την επίθεση κατά του Φιλίν. Ο ίδιος είχε εξομολογηθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου που δεχόταν απειλές: «Νιώθω πως βρίσκομαι σε ζώνη πολέμου». Ο Anatoly Iksanov, γενικός διευθυντής των Μπολσόι, του είχε απαντήσει: «Εγώ νιώθω έτσι όλα τα χρόνια που βρίσκομαι εδώ».
Η φυγή και τα ταξίδια στο εξωτερικό δεν είναι πια το θέμα ενός δράματος στα Μπολσόι ή σε άλλα ρώσικα θέατρα. Το χρήμα όμως είναι: στην παρέμβαση πλούσιων προστατών, στις θρασείες απαιτήσεις μελών επιτροπών και πολιτικών, στις καμπάνιες για να βρεθούν χορηγοί. Οι χορευτές ανησυχούν καθώς οι βασικοί μισθοί είναι πολύ χαμηλοί και εξαρτώνται από την επιθυμία του διευθυντή να τους δώσει τους ρόλους που θα τους εξασφαλίσουν περισσότερα χρήματα.
Ο Πάβελ Ντμιτριτσένκο ήταν ένας από τους δυσαρεστημένους χορευτές του συγκροτήματος, η υπόθεση βεβαίως πολύπλοκη. Την ήδη «τοξική» ατμόσφαιρα αντιζηλίας στα Μπολσόι είχε εμποτίσει με την κακία του ένας άλλος σολίστ, ο Nikolai Tsiskaridze, καθώς και η μπαλαρίνα Anzhelina Vorontsova, της οποίας την καριέρα ακούγεται ότι ο Φιλίν δεν άφηνε να εξελιχθεί.
Ο Ντμιτριτσένκο παραδέχθηκε πως ήθελε να χτυπήσουν τον Φιλίν, αλλά αρνήθηκε πως επιθυμούσε να του ρίξουν βιτριόλι. Οι έρευνες έδειξαν πως ο χορευτής οργάνωσε την επίθεση λόγω διαμάχης με τον καλλιτεχνικό διευθυντή. Οταν ανακοινώθηκε η ποινή, η μητέρα του Ντμιτριτσένκο σκέπασε το πρόσωπό της και είπε πως δεν έχει «καμία εμπιστοσύνη στο ποινικό σύστημα»...
Πώς θα καθαριστεί η «βρώμικη» ομάδα
Από την ημέρα της επίθεσης εναντίον του, ο Σεργκέι Φιλίν έχει ακολουθήσει θεραπεία στη Γερμανία και έχει υποβληθεί σε είκοσι χειρουργικές επεμβάσεις ώστε να αποκατασταθούν μερικώς η όραση και τα εγκαύματά του. Αρνείται οποιαδήποτε διαμάχη με τον ένοχο χορευτή ο οποίος τον δυσφημούσε με ιστορίες για σχέσεις με μπαλαρίνες της ομάδας και μεροληψία. Κάποιοι μάρτυρες παρουσίασαν τον Ντμιτριτσένκο ως έναν πρωταθλητή που τόλμησε να μιλήσει εναντίον του διευθυντή.
Μέσα σε όλα, ανακοινώθηκε ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, Vladimir Urin, τον περασμένο Ιούλιο, ωστόσο τα Μπολσόι αντιμετωπίζουν δύσκολες προκλήσεις. Πριν από λίγο καιρό ανακοινώθηκε ξαφνικά η παραίτηση του μουσικού διευθυντή και μαέστρου του συγκροτήματος Vasily Sinaisky, χωρίς αιτιολογία, ενώ το συμβόλαιο της βοηθού του Σεργκέι Φιλίν, Dilyara Timergazina, δεν πρόκειται να ανανεωθεί. Ο Φιλίν δήλωσε πως δεν πρόκειται να δουλέψει για τα Μπολσόι μετά το 2016 όταν λήγει επισήμως το δικό του συμβόλαιο.
Το σίγουρο είναι πως η εικόνα των Μπολσόι έχει σημαδευτεί για πάντα, αν και ο νέος διευθυντής υπόσχεται να αλλάξει πολλά, μεταξύ αυτών και το διεφθαρμένο σύστημα πληρωμών. Οι πολιτικοί της χώρας θα το λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τους, αφού τα Μπολσόι είναι το μεγαλύτερο πολιτιστικό «προϊόν εξαγωγής»: κερδίζει περιουσίες και απεριόριστο κύρος. Για την ώρα είναι μια «βρώμικη» ομάδα που πρέπει να καθαριστεί. Οσο για τον Πάβελ Ντμιτριτσένκο; Κατ’ αρχάς πρέπει να βρει χώρο για να εξασκείται... Μια μπάρα για τα plies, λίγη άπλα στην αυλή της φυλακής για να κάνει τα grand allegro. Εξι χρόνια είναι αυτά. Και μετά;