Σάββατο 10 Μαρτίου 2012

Τρία ενδιαφέροντα άρθρα για τα προβλήματα της Βραζιλίας στη διοργάνωση του Μουντιάλ 2014

«Σύννεφα» πάνω από τη Βραζιλία του Μουντιάλ
Μεγάλο πρόβλημα, εν όψει 2014, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και η διαφθορά
The Economist
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_sport_1_04/03/2012_474676
Αποτελεί τη μόνη χώρα που έχει αγωνιστεί σε κάθε Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου και το έχει κατακτήσει πέντε φορές, περισσότερες από κάθε άλλη χώρα.
Η Βραζιλία αισθάνεται η «βασίλισσα» της διοργάνωσης, η οποία μάλιστα θα διεξαχθεί εκεί το 2014.

Καλό ποδόσφαιρο και πανηγυρική ατμόσφαιρα θα χαροποιούσε τους απαιτητικούς Bραζιλιάνους, αλλά και τους περίπου 600.000 επισκέπτες που αναμένονται από το εξωτερικό. Για τη βραζιλιάνικη κυβέρνηση, όμως, η προετοιμασία δεν κυλάει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Γίνεται ξεκάθαρο πως οι δεσμεύσεις για βελτίωση των υπαρχουσών συνθηκών στις ελλιπείς μεταφορικές υποδομές είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα τηρηθούν.
Βάσει των σχεδίων, είχαν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν διορθωτικές εργασίες σε 49 τομείς στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων σιδηροδρόμων, λεωφορείων, αεροδρομίων και λιμανιών. Εξ αυτών, έχουν ξεκινήσει μόλις 9.
Επιπροσθέτως, η βελτίωση που είχε ανακοινωθεί στις αεροπορικές εγκαταστάσεις είναι σαφέστατα εκτός προγράμματος και οι εργασίες είναι απλώς προσωρινές επιδιορθώσεις. Η κυβέρνηση προσπαθεί να εκπληρώσει τις προσδοκίες.
Σε συνέντευξή της στο εβδομαδιαίο περιοδικό «Κάρτα Κάπιταλ», η πρόεδρος της χώρας, Ντίλμα Ρούσεφ, ανέφερε πως η επιτυχία της διοργάνωσης δεν είναι σε πλήρη συνάρτηση με τις εργασίες βελτίωσης των ΜΜΜ.
Η υπουργός Σχεδιασμού, Οργάνωσης και Προϋπολογισμού, Μίριαμ Μπέλχιορ, ανέφερε ότι στις ημέρες που θα υπάρχουν αγώνες θα προταθεί στους πολίτες να πηγαίνουν διακοπές, προκειμένου να αποφευχθεί κυκλοφοριακό χάος.
Ο πρόεδρος της FIFA, Σεπ Μπλάτερ, εξέφρασε γραπτώς τις ανησυχίες του προς την πρόεδρο της χώρας. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η Ρούσεφ προσπαθεί να βάλει μια τάξη στην πολιτική κατάσταση της χώρας, μιας και ήδη απομάκρυνε από τις θέσεις τους τέσσερις υπουργούς της κυβέρνησης λόγω σκανδάλων διαφθοράς.
Η Οργανωτική Επιτροπή του Παγκοσμίου Κυπέλλου, όμως, δεν φαίνεται να απέχει πάρα πολύ από τέτοιου είδους υποθέσεις.
Ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της FIFΑ, Ρικάρντο Τεξέιρα, είναι πρόεδρος της Βραζιλιάνικης Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (ΒΠΟ) από το 1989. Φημολογείται πως ήταν «προστατευόμενος» του Ζοάο Χαβελάτζε, που ηγείτο της FIFΑ επί σχεδόν 25 χρόνια, ώς το 1998.
Ο κ. Τεξέιρα κατηγορείται επί σειρά ετών για διαφθορά. Το 2001, έπειτα από έρευνα της Βουλής για τη διαφθορά στο ποδόσφαιρο, ανακάλυψε παρατυπίες σε μια συμφωνία της ΒΠΟ με την εταιρεία αθλητικής ένδυσης ΝΙΚΕ σχετικά με τις εμφανίσεις της Εθνικής Βραζιλίας.
Η εξεταστική επιτροπή της Βουλής εξέδωσε πόρισμα, στο οποίο κατηγόρησε τον Τεξέιρα για 13 αδικήματα. Υπεξαίρεση, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και φοροδιαφυγή ήταν μερικά από αυτά. Στην πορεία, οι ποινές είτε διαγράφηκαν είτε μειώθηκαν (η επίσημη θέση της ΝΙΚΕ είναι πως το συμβόλαιο ήταν «νόμιμο σε ουσία και πνεύμα»).
Η εκπομπή «Panorama», που προβάλλεται στο ΒΒC, κατηγόρησε πρόσφατα τους κ. Χαβελάτζε και Τεξέιρα για δωροδοκία κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90, σε σχέση με θέματα που αφορούσαν τα δικαιώματα μάρκετινγκ των αγώνων της Εθνικής.
Τη δική του κατηγορία προς τον Τεξέιρα ήρθε να προσθέσει και ο Ντέιβιντ Τρίσμαν, ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος διεκδίκησης της Αγγλίας για το Μουντιάλ του 2018 (που κατέληξε στη Ρωσία). Εκείνος υποστήριξε πως ο Τεξέιρα ζήτησε χρήματα προκειμένου να στηρίξει την υποψηφιότητα της Αγγλίας με την ψήφο του.
Τις εν λόγω κατηγορίες αντέκρουσε ο Τεξέιρα, μιλώντας σε βραζιλιάνικο περιοδικό, υποστηρίζοντας πως «οι Αγγλοι είναι εκνευρισμένοι που έχασαν», λέγοντας ότι θα πάρει την εκδίκησή του από το ΒΒC, αφήνοντας σαφέστατα υπονοούμενα πως θα δυσκολέψει τη δουλειά τους κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ.
Αυτοί οι ισχυρισμοί ανάγκασαν τον υπουργό Αθλητισμού, Ορλάντο Σίλβα, να πει πως «προφανώς όλοι οι εκπρόσωποι του Τύπου θα έχουν ίση μεταχείριση και τις καλύτερες συνθήκες εργασίας».
Μια έρευνα της FIFA αθώωσε τον Τεξέιρα από τις κατηγορίες του Τρίσμαν, ωστόσο η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή (της οποίας μέλος είναι ο Χαβελάτζε) συνεχίζει να εξετάζει το ζήτημα.


Μετακινήσεις μέσω... ζούγκλας
The Guardian
Ενώ οι επίσημοι αξιωματούχοι της Βραζιλίας προσπαθούν να υποβιβάσουν το πρόβλημα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η κατάρτιση του προγράμματος σε σχέση με τις ελλιπείς υποδομές πιθανώς να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα και ιδιαιτερότητες στη διοργάνωση. Ως βασικότεροι λόγοι προβάλλουν οι κλιματικοί, οι μεγάλες αποστάσεις, αλλά και οι ώρες διεξαγωγής των αγώνων, μιας και πρέπει να είναι εμπορικές και για την Ευρώπη, στην οποία το ποδόσφαιρο είναι το δημοφιλέστερο άθλημα.
Παρά το γεγονός πως οι ώρες διεξαγωγής των αγώνων της πρώτης φάσης είναι προγραμματισμένοι εκ των προτέρων (1 μ.μ., 4 μ.μ., 7 μ.μ., 10 μ.μ.) γεννάται θέμα που αφορά τις τοποθεσίες και τις καιρικές συνθήκες.
Η φάση «νοκ άουτ» θα είναι σε ώρες βολικές για την Ευρώπη (δηλαδή προς το βράδυ), ενώ ο τελικός της διοργάνωσης του Μαρακανά θα διεξαχθεί για εμπορικούς λόγους μεσημέρι (σε ώρα Βραζιλίας). Ωστόσο, το θέμα που προκύπτει οφείλεται στην πολυπλοκότητα των παραμέτρων, καθώς πρέπει κατά κάποιο τρόπο να είναι όλοι ευχαριστημένοι.
Η απόσταση που πιθανώς να διανύσουν θεατές και αποστολές ενδεχομένως να δημιουργήσει μείζον ζήτημα.
Για παράδειγμα, μια ομάδα του πρώτου ομίλου θα κληθεί να δώσει τον εναρκτήριο αγώνα στο Σάο Πάολο. Τον δεύτερο στο Μανάου, που απέχει 2.500 χιλιάδες μέτρα και τον τρίτο στο Ρεσίφ (δηλαδή μια πτήση περίπου 3 ωρών).
Η μόνη εναλλακτική λύση είναι οδικώς μέσω... της ζούγκλας του Αμαζονίου σε μια απόσταση 5.600 χιλιομέτρων. Ετσι, προκύπτει και το εύλογο ερώτημα προς την αρμόδια υπουργό κ. Μπέλχιορ, που δεν συσχετίζει την επιτυχία της διοργάνωσης με τα έργα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εάν όμως τα αεροδρόμια δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις της περιόδου, τότε αναμφίβολα η ταλαιπωρία μπορεί να είναι μεγάλη.
Aπό τη FIFA τονίζεται: «Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να χωρίσουμε τη Βραζιλία σε τέσσερα κομμάτια, έτσι ώστε να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των θεατών. Θέλουμε να κατορθώσουμε να περιορίσουμε την ώρα ταξιδιού στις δύο ώρες (αεροπορικώς) το πολύ».


H γέφυρα της γνώσης, τα ναύλα στη μαφία και η γκρίνια
The Guardian
Παρά τις μεγάλες δυσκολίες και την έντονη αμφισβήτηση σε σχέση με τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις υποδομές του Παγκοσμίου Κυπέλλου, ένα μεγάλο έργο ολοκληρώθηκε και παραδίδεται άμεσα στο Ρίο. Ο λόγος για την κατασκευή μιας υπερσύγχρονης γέφυρας που αποκαλείται στη Βραζιλία, «Γέφυρα της Γνώσης». Μια εντυπωσιακή γέφυρα που κόστισε σχεδόν 26 εκατ. ευρώ και βρίσκεται στην είσοδο της Ολυμπιακής πόλης του Ρίο για το 2016. Κατασκευάστηκε από την κατασκευαστική εταιρεία κολοσσό του Κεϊρόζ Γκαλβάο και τα εγκαίνια αναμένονται τις προσεχείς εβδομάδες από την πρόεδρο της Βραζιλίας, Ντίλμα Ρούσεφ. Είναι μια κατασκευή που συμβολίζει την αναγέννηση της πόλης και αποτελεί το επίκεντρο της οικονομικής αναζωογόνησης έπειτα από πολλά χρόνια στασιμότητας. Το μήκος της γέφυρας είναι 780 μέτρα και ενώνει το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο με έναν από τους κεντρικότερους αυτοκινητοδρόμους της Βραζιλίας. Αυτό το έργο θεωρείται ως ένα από τα πιο σημαντικά της βραζιλιάνικης υποδομής τόσο για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014, όσο και για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016.
Παρά το γεγονός πως αποσπά μέχρι στιγμής τα θετικότερα των σχολίων, φανερώνει ασυναίσθητα και την αντιφατικότητα της Βραζιλίας. Σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο, έμποροι ναρκωτικών απαίτησαν το ποσό των δύο εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να επιτρέψουν την κατασκευή της γέφυρας, επιβεβαιώνοντας πως η αποκόλληση από το παρελθόν της χώρας, δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Ο Γκαλβάο διέψευσε κατηγορηματικά τις φήμες, ωστόσο η αστυνομία εκτιμά πως περίπου 40.000 ευρώ μηνιαίως δίνονταν στους εμπόρους ναρκωτικών που ήλεγχαν την περιοχή στην οποία κτίστηκε η γέφυρα. Γενικότερα, δημιουργείται προβληματισμός στις Αρχές της Βραζιλίας, καθώς είναι πολλές οι περιοχές στις οποίες οι εγκληματίες κυριαρχούν, τόσο σε συνοικίες που βρίσκονται γήπεδα και θα διεξαχθούν αγώνες (Μαρακανά), όσο και σε κεντρικές περιοχές του Ρίο.
Οπως φαίνεται όμως, η κατασκευή της γέφυρας φαίνεται να αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Πριν από μερικές εβδομάδες ο γενικός γραμματέας της FIFA, Ζερόμ Βαλκ επισκέφθηκε τη Βραζιλία, προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασιν την πορεία των εργασιών. Τα σημάδια δεν είναι -προς το παρόν- ενθαρρυντικά, καθώς όπως δήλωσε «ούτε ένα στάδιο δεν είναι έτοιμο σήμερα».
Ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής, Ρονάλντο, είναι πλέον μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Παγκοσμίου Κυπέλλου και εξέφρασε την αισιοδοξία του πως όλα θα είναι έτοιμα στην ώρα τους, όπως άλλωστε υποστήριξε και ο Αλντο Ρεμπέλο, υπουργός Αθλητισμού της Βραζιλίας.
Παράλληλα, ο Ζερόμ Βαλκ αναφέρθηκε σε ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα τις τελευταίες μέρες την παγκόσμια ομοσπονδία σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ στους  περιβάλλοντες χώρους των γηπέδων. Σύμφωνα με ένα νόμο που ισχύει από το 2003, απαγορεύεται η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών κοντά στα γήπεδα.
Ο κ. Βαλκ, ανέφερε πως είναι επιτακτική ανάγκη η ανάκληση του εν λόγω νόμου, κάτι που βρίσκει αντίθετη την πλειονότητα του πολιτικού κόσμου της Βραζιλίας που θα κληθεί να αποφανθεί εντός του Μαρτίου επί του θέματος.
Προς ψήφιση θα τεθεί επίσης και το ζήτημα της επιπλέον χρηματοδότησης του Παγκοσμίου Κυπέλλου από τη Βουλή, προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός ολοκλήρωσης των έργων.